In de cel door Albert Heijn Zelfscan

Suzanne van Tiel belandde in de cel omdat ze een fout maakte bij het boodschappen doen bij Albert Heijn.

Albert Heijn ZelfscanSuzanne van Tiel ging gistermiddag boodschappen doen bij Albert Heijn. Ze was doodmoe (drukke baan, opleiding, vader in ziekenhuis), toe aan weekend en wilde snel naar huis. Ze gebruikte haar smartphone om de boodschappen te scannen en dan in haar mandje te doen. Daarna liep ze naar de betaalpaal om af te rekenen.

Het lampje kleurde rood en dat betekent een routinecontrole door een winkelmedewerker. Vier artikelen bleken niet gescand:

  • 2 x Biologische chips 1,49
  • 1 x zure room 0,49
  • 1 x guacamole 2,55

Van de 41 euro aan boodschappen was 6,02 euro niet gescand.

Ze moest meekomen naar achteren. Daar werd gezegd dat ze aangifte gingen doen wegens winkeldiefstal. Naar haar verhaal dat ze doodop was en daardoor een fout gemaakt had werd niet geluisterd. Dat ze een jarenlange vaste klant bij dit filiaal was en elke controle altijd foutloos had doorstaan telde ook niet mee. Sterker nog, de twee medewerkers, een meisje van 19 en een filiaalhouder van 35 jaar, leken er genoegen in te scheppen dat ze iemand te pakken hadden. Haar werd verteld dat ze een toegangsverbod van een jaar tot het hele winkelcentrum zou krijgen. Daarna gingen de twee een aangifte opstellen op de computer.

De politie kwam en nam haar mee naar het bureau. Daar moest ze haar bezittingen zoals haar smartphone afstaan en is ze vier uur lang vastgehouden en verhoord. Er zijn vingerafdrukken afgenomen en foto’s van haar gezicht gemaakt. Ze moest veel huilen, door de hele situatie maar vooral om de onmenselijke behandeling door het AH-personeel. De politie toonde gelukkig veel begrip. Het was duidelijk dat zij het een belachelijke situatie vonden maar omdat aangifte was gedaan waren ze verplicht om alle procedures te doorlopen. Om elf uur ’s avonds werd ze vrijgelaten, zonder te hebben gegeten en getraumatiseerd door wat er zomaar met je kan gebeuren als je even niet oplet bij het boodschappen doen.

Albert Heijn Zelfscan. Het lijkt een onschuldig en klantvriendelijk systeem, maar als je als klant een fout maakt, levert je dat zomaar een strafblad op, naast een traumatisch politieverhoor. En die fouten liggen bij dit zelfscansysteem op de loer. Boodschappen in je mandje leggen is zo’n routineuze handeling dat het scannen van het product weleens vergeten kan worden. Hoe kan Albert Heijn alle verantwoordelijkheid voor de fouten die dit systeem uitlokt, op de klant afwentelen?

Wat zijn hun voorwaarden?

In hun voorwaarden voor de Albert Heijn Zelfscan staat: “In geval van vermeend misbruik hebben wij het recht om eenieder uit te sluiten van AH Zelfscannen. Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.”

Volgens Albert Heijn kan er maar één verklaring zijn voor niet-gescande producten en dat is diefstal. Er is in hun voorwaarden dus geen ruimte opgenomen voor de mogelijkheid dat je als klant een fout kunt maken. Wie fouten maakt in Albert Heijn, zit opgescheept met een strafblad.

Michael

About Michael

Op zoek naar de ultieme waarheid die niet gevonden gaat worden.

13 Comments

  1. Ton

    Waarvoor niet eerst een waarschuwing? En kan Ah ook niet aangepakt worden als ze daar fouten maken? Ik kom genoeg verlopen voedsel tegen of groente en fruit dat niet te vreten is door slechte kwaliteit. Mosselen die zo klein zijn als oordopjes..enz enz.. Ik vind dit geen stijl, notoire dieven die mag je aanpakken maar die laten zich denk ik moeilijker pakken.

  2. RWB

    Tsja, zelfscan is een verantwoording van de klant zelf. Anders zou er wel een AH medewerker met je mee lopen om alles te scannen. Stel dat 50% van de klanten voor €1 zou vergeten te scannen….Een dagje winkelen kan AH zomaar meer dan €1000 kosten. Ik weet dat ik gechecked kan worden wanneer ik de scanner pak. Stel dat je niet wordt gecontroleerd, loop je zomaar met 4 gratis artikelen weg?!

    Ik zou de individuele situatie wel nagaan van de betreffende klant. Als het 200 keer goed ging in het verleden op die bonuskaart, en dit is eerste vergrijp, is de reactie overdreven.
    Het scannen is ook niet voor iedereen weggelegd blijkbaar 😉

  3. C Teske

    Ik kom het liefst nooit meer bij Albert Heijn, na een foute scan ook alles nagekeken, bleek dat ding defect, kan gebeuren. Maar daarna weer steeds gecontroleerd worden ging mij te ver en heb ook gezegd ik kom hier nooit meer. Heb geen bonuskaart meer, die heb ik verknipt. Zij hoeven van mij niets meer te weten. Dat was in Leiderdorp!

Geef een reactie